středa 20. srpna 2008

Brandade de morue aneb brandáda (???) z tresky

Tohle jídlo jsem dlouho na blogu neuváděla, ačkoli ho mám moc ráda. Jsou s ním totiž jazykové problémy. Ale týkají se skutečně jenom toho abstraktního jazyka, nikoli toho mlsného skutečného, takže jsem se nakonec rozhodla sem recept přidat. Brandade, kterou jsem si dovolila přeložit jako "brandáda", je klasický pokrm z Nimes. Jejím základem je solená treska jménem "morue", což je vlastně čerstvě ulovená treska "cabillaud" usušená a nasolená přímo na rybářské lodi. Francouzi jedí brandádu klidně i teplou jako hlavní jídlo, ale já jí mám ráda jen tak na předkrm na chleba k salátu. Nebo jí můžete zavinout do "feuilles de brick", což jsou tenoučké plátky těsta sloužící k výrobě "brick", masových pirožků prodávaných v arabských rychlých občerstveních, a rychle zapéct.

Pokud koupíte tresku slanou, musíte jí nejdříve odsolit: obvykle na to stačí cca 12hodin namočení ve vodě s občasnou výměnou slané vody za čerstvou: celkově stačí cca 4-5 výměn.

Potřebujete:
1kg odsolené tresky
20cl olivového oleje
20cl mléka
3 stoužky česneku
2 velké brambory (cca 400g)
půl citrónu
sůl

Nádobí: mixér (nezbytně nutný), 2 hrnce

Uvaříte brambory ve slupce a necháte je vychladnout. Oloupete.

Dáte tresku do hrnce s čerstvou vodou, přivedete k varu a vaříte cca 15minut.

Vyndáte z tresky eventuelní kostičky a kůži, rozdrobíte ji.

Necháte si ohřát mléko. Mezi tím rozmixujete česnek, pak přidáte olej a tresku, pak mléko, brambory a teprve nakonec citrón. Ochutnáte, zda je brandáda dost slaná: a je to.

Žádné komentáře: