středa 17. září 2008

Krémová dýňová či tykvová polévka

Tenhle recept rozhodně nevařte, pokud máte doma za strávníka klasického masoužrouta trpícího na klasickou českou kuchyni. Pokud jste ale osoba zvídavá, možná dokonce vegetariánská, můžete číst dál a možná i polévku vyzkoušet. Já ráda zkouším nové věci a občas se mi stane, že na trhu narazím na nějakou plodinu, kterou jsem ještě nikdy nejedla, a plodina skončí v košíku. Stalo se mi to nedávno, kde na mě z jedné krabice zamrkalo cosi oranžového, co se mi navíc zdálo velmi dekorativní. Nebyla to známí obrovská halloweenská dýně, ani malá tykev: bylo to něco mezi, co se jmenuje potimaron. Slovník toto slovo nezná, ale vzhledem k tomu, že uvnitř byla dýňová semínka, troufám si říct, že se jedná o nějakou menší odrůdu dýně. Polévku z tohoto plodu jsem jedla jednou v poměrně šik restauraci, a tak jsem se odvážila. Shodou okolností v podvečer mého pokusu o dýňovou polévku zavolal náš kamarád Alex, že se zastaví cesto domů na pivo, a skončil nakonec na večeři. Jako typická v Čechách vychovaná Češka, která ví, že předložit mužům k večeři polévku a notabene dýňovou, je kriminální čin hodný výprasku, jsem váhala, zda se vůbec s polévkou vytasit, ale doma nebylo nic jiného. K mému překvapení jsem se dozvěděla, že se naopak jedná o velkou dobrotu, kterou Alexovy děti vyžadují s velkou pravidelností. Děti vyžadující polévku, která se skládá skoro jenom ze zeleniny: asi jsem tu na jiné planetě...takže pokud se také tak trochu cítíte jako mimozemšťané, jděte do toho.

Potřebujete:
cca 750g dýně
jednu velikánskou bramboru
3 stroužky česneku
tymián
půl litru mléka
20g másla
sůl a pepř

Nádobí: velký hrnec, mixér nebo mlýnek na zeleninu, nebo vidličku a pevné svaly, a nebo - v nejhorším - stačí vidlička a pevné nervy.

V hrnci necháte vařit ve vodě dýni, brambory, celý česnek a tymián.

Když je zelenina měkká, slijete ji a pečlivě a dokonale ji rozmačkáte či rozmixujete.

Přidáte mléko a máslo a přivedete skoro do varu za pečlivého míchání.

A je to. Jednoduché, originální a podle mě skutečně vynikající.

2 komentáře:

Unknown řekl(a)...

Tak já jsem se ve Francii naučila vařit tuto polévku trochu jinak.Rozdil je v tom, že se nejprve vyškvaří kostičky slaniny a potom se do hrnce dá mrkev, naveta,brambor a potiron i se slupkou.Po ověření se vše rozumí
A Už



Já jsem se ve Francii naučila tuto polévku vařit trochu jinak.Nejprve se v hrnci vyškvaří ang.slanina na kostičky ( polévku omasti i navoni).Přidá se mrkev, brambor, naveta a potiron i se slupkou.Po uvařeni se rozmixuje. Servíruje se s kopečkem crème fraiche.
Edith





Unknown řekl(a)...

Omlouvám se, mobil se zbláznil.