čtvrtek 3. července 2008

Pravá valencijská paella

Jo, však já vím, nejdřív těstoviny a tiramisu a teď paella a francouzská kuchyně??? Paella je ale pro letní dny také jako stvořená. A navíc jsem se ji naučila dělat přímo ve Španělsku od svého kamaráda Antonia. Ten mi také vysvětlil, že pravá paella nikdy nemíchá dohromady plody moře a kuře, ale je buď z jednoho, nebo z druhého. Ale to se lehce řekne někomu, kdo bydlí u moře a má k dispozici langusty a velké krevety! Když tedy dělám paellu zde, míchám dva základní recepty...

A ještě něco. Na paellu potřebujete šafrán. Toto koření, které se používalo i jako platidlo, je bezkonkurenčně nejdražším kořením na světě. Já jsem si ho dovezla z Indie, kde je dostupnější. Každý ale těžko asi pojede pro šafrán do Indie. Dokonce i španělské kuchařky ho často nepoužívají a místo něj dávají do paelly barvivo. Doporučuju raději paellu bez šafránu též bez barviva.

Potřebujete (pro 4 lidi):
4 kuřecí stehna
1 červenou papriku
2 zralá rajčata
1 cibuli
1-2 citróny
stroužek česneku
eventuelně žampióny
mořské plody
rýži
olivový olej
špetku sladké papriky
špetku šanfránu
čerstvá petržel
sůl a pepř

Nádobí: tác na pečení, pánev (měla by se vám do ní vejít všechna 4 stehna: pokud nemáte velkou pánev na paellu, doporučuju vařit ve dvou pánvích...)

Předgrilujete nebo předpečete kuřecí stehna v troubě, aby dostala kůrčičku.

Na pánvi necháte na olivovém oleji zesklovatět cibuli, tak přidáte nakrájenou papriku, rajčata, česnek a žampióny. Necháte trochu udělat. Osolíte a opepříte.

Přidáte předpečené kuře a necháte trochu osmažit.

Když je všechno dobře udělané, přidáte rýži, mořské plody a šťávu z citrónů (záleží na vaší chuti: já mám ráda paellu trochu nakyslou, a tak dávám dva). V pánvi všechno zakryjete vodou. Přidáte papriku, šafrán a petržel.

Vaříte na mírném ohni, dokud se nevstřebá všechna voda.

A hotovo!

4 komentáře:

Unknown řekl(a)...

Slysila jsem, ze misto safranu muzeme pouzivat kurkuma. Zkusel to uz nekdo?

Tereza řekl(a)...

Tak tohle jsem nikdy nezkousela. Osobne si myslim, ze kurkuma ma ale krome barvy preci jenom taky docela vyraznou chut, ktera do paelly nepatri. Nebo se mi to mozna zda, protoze nemam kurkumu moc rada.

Tereza řekl(a)...

Jeanne mi rikala, ze zkousela paellu s kurkumou, a ze to bylo vynikajici. Takze doporucuje!

Jinak jsem ted delala paellu vlivem trochu polnich podminek v jizni Francii bez safranu a jenom s paprikou: naopak jsem ale pridala pulku citronu. To je podle me vyborny napad, takze to pridavam do receptu.

A jeste jedna vec, kterou jsem si uvedomila: da se vam taky, ze paella je mnohem lepsi, az kdyz se druhy den ohreje?

Unknown řekl(a)...

Zijem v spanielsku a kurkuma sa dava.doda tomu tu chut!!!chodievame 2x tyzdenne na paellu.a co vam vsetkym chyba je Cícer