čtvrtek 24. července 2008

Tapenade čili pomazánka z oliv

Tapenade je klasika ze Středomoří. Jedná se o pomazánku, která se výborně hodí na bagetu při aperitivu, nebo na téže bagetě jako příloha k salátu. Potřebujete jí také na tento recept, který jsem vám nedávno nabídla. Poprvé jsem tapenade ochutnala v Řecku, kde jsem byla za svými dvěma řeckými kamarádkami. Tehdy jsem netušila, že stejný výrobek najdu i ve Francii. A tehdy zase ne, že tapenade můžete dělat i doma a že bude stokrát lepší než ta ze supermarketu. Potřebujete jenom mixér a dobré olivy. Malé zcvrklé tvrdé kuličky, které někdy prodávají v našich supermarketech, nechte raději v regálech.

Tapenade existuje ve verzi z černých oliv i ze zelených oliv. Olivy se nemíchají. A to ačkoli jsou zelené i černé olivy ze stejného olivovníku. To jen na okraj pro městské děti ze severu jako jsem já. Když jsem se jednou v Marseille zeptala, zda olivovník, pod nímž sedíme, plodí zelené nebo černé olivy, usekla jsem podobnou ostudu, jako kdybych se zeptala, kterým barvivem se z bílého vína dělá červené...

Na tapenade z černých oliv potřebujete:

200g černých vypeckovaných oliv
5 filetů z ančoviček
10cl olivového oleje
15 kapary
2 stroužky česneku

Na tapenade ze elených oliv potřebujete:
200g zelených vypeckovaných oliv
100g madlí nakrájených na plátky
5 filetů z ančoviček
15 kapary
1 stroužek česneku
10 cl olivového oleje

Nádobí: mixér

Hodíte do mixéru všechny ingredience kromě olivového oleje. Rozmixujete tak, aby zůstaly drobné kousky.

Pokračujete v mixování a pomalu přidáváte olej. Ochutnáte. Podle slanosti oliv může být eventuelně třeba trochu dosolit, ale obvykle je pomazánka dost slaná.

A je to. Namažte na malé kousky chleba a aperitiv je hotov!

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Super, hledala jsem, jak se dělá ta dobrota, co jsem kdysi jedla v Řecku a zkusmo jsem zkusila Pomazánku z oliv... Sůůůper....Díky, určitě vyzkouším. Hany

Tereza řekl(a)...

Doufam, ze se povede. Hlavni je, mit dobre olivy. Vim, ze v Cechach je to nekdy orisek (v Chile taky). V tom pripade doporucuju do cerne tapenady dat vic cesneku a eventuelne spetku provensalskeho koreni, do zelene se da dat trosicku smetany, pokud je moc slana.