středa 4. června 2008

Tarte tatin, čili jablkový koláč pečený vzhůru nohama

Poslední dobou mám hroznou chuť na sladké, i když na něj normálně moc nejsem. Bude to asi tím, že mám hodně pohybu. Protože se ale tak trochu snažím shodit jeden špíček, co mi po zimě zůstal na břiše, dávám pozor na to, co jím. Nemíním se rozhodně trápit hlady, jen jíst lépe. Jeden z dietních dezetrů, který přitom nemá klasickou vlastnost "light" dezertu, tj. že chutná jako "light" dezert, je jablečný tarte tatin. Skládá se totiž z trochy cukru, trochy těsta a velkého množství jablek.

Jablka můžete použít prakticky jakkákoli, ale kuchařka doporučuje tzv. reinettes. Hledala jsem, co by to mohlo být česky, a domnívám se, že to bude nejspíše reneta. Moje znalosti z oblasti pomologie jsou nulové, ale vystudovala jsem literaturu a Hrubínova Zlatá reneta je jedna z mých velmi oblíbených knih. Matně jsem si vzpomněla, že reneta je jabloň. Ověřila jsem tedy na internetu, že odrůda skutečně existuje, zjistila jsem, že jí existuje nekonečný počet variant, a teď tu dělám chytrou, že reinette je česky reneta. Moje zkušenosti s touto odrůdou jsou, že jablka se při pečení velmi rychle rozvaří a nemají příliš velký obsah šťávy: což je to, o co v Tarte Tatin jde: abyste nedostali těsto rozmočené v jablkové šťávě. Jablka by naopak měla být téměř na kaši, i když by si měla uchovat formu. Osobně se mi to povedlo jedině s touto odrůdou, ostatní jablka se tolik nerozpečou: ale dobrá jsou taky. Osobně Tarte Tatin dělán vždy, když mám doma jablka, která se začínají svrašťovat: problém příliš velkého obsahu šťávy u nich tedy nehrozí...

Tak do toho!

Potřebujete:
máslové těsto (pate brisée)
100g cukru
1,3 kg jablek
máslo na vymazání formy

Nádobí: trouba, vyšší kulatá forma cca 20 cm průměr, 5 cm výška, kastrůlek

Nejdřív rozpustíte 100g cukru ve třech polévkových lžících vody a směs zahřejete na plotně a uděláte karamel. Tj. nejdřív to necháte rozpustit na mírném ohni, a pak to pořádně zahřejete. Dělat karamel je docela těžké, musíte cukr v počáteční fázi opravdu dobře rozmíchat, jinak karamel nevznikne. Ve chvíli, kdy vám začně směs pěnit, už nemíchejte lžící, ale pouze pomocí naklánění celého kastrůlku. Karamel vzniká při 150-160 stupních, bublající směs začne pomalu zlátnout: karamel je hotový, když má směs barvu medu.

Karamel dáte do vymazané formy na pečení a na to dáte na 6 dílů nakrájená oloupaná jablka bez jádřinců. Pěkně je tam naskládáte všechna do jedné vrstvy, což znamená, že je musíte pořádně natlačit jedno na druhé.

Dáte formu na 45 minut do trouby na 200 stupňů.

Mezi tím rozválíte těsto na placku rozměru vaší formy.

Jablka vyndáte z trouby, necháte vychladnout, a pak na ně dáte těsto. Okraje těsta pěkně
ohnete dovnitř. A celé to dáte ještě na 30 nebo 35 minut do trouby na 200 stupňů.

Koláč se konzumuje teplý (ne horký, teplý) a může se přidat trochu šlehačky nebo vanilkové zmrzliny...

Tak si to užijte!

Žádné komentáře: