středa 24. března 2010

Chobotnice po provensálsku

Onehdy jsem se zase vypravila na trh a protože jsem měla nějakou dobrodružnou náladu, skončila v mém košíku nejen obvyklá ryba, i když neobvyklého druhu, ale také půl kila sépií a kilová chobotnice. Sépie jsem zkusila udělat ještě téhož dne a byla to katastrofa, u ryby jsem druhý den zjistila, že mi ji rybář zapomněl vykuchat, a nad chobotnicí jsem tedy zlomila hůl. Někdy je dobré vědět, kdy s experimenty přestat, řekla jsem si, chobotnici jsem rozřízla napůl a strčila ji do mrazáku.

Včera jsem si řekla, že už snad týden blbec skončil a odvážně jsem chobotnici rozmrazila zásobená různými radami co s ní. A pustila jsem se do díla. Bylo to nakonec božské a Hvězdopravec, který má chobotnice moc rád, jelikož se zdá, že v rodné Provence ho tím krmili hned, jak ho přestali krmit mateřským mlékem, se olizoval až za ušima. A šťastně se usmíval, když zjistil, že půlka chobotnice je ještě v mrazáku, takže ještě někdy bude. Takže poslouchejte:

Chobotnici jsem koupila naštěstí již zbavenou inkoustu, očí a dalších nepoživatelných částí. Maso je normálně dost tuhé a můj Larousse (slovník) francouzské kuchyně praví, že by se chobotnicí tedy mělo o něco mlátit, aby maso změklo. Nejsem cvok, abych mlátila chobotnicí o dřez nebo nevím o co, takže jsem volila postup jedné alžírské babičky, o které mi vyprávěl Hvězdopravec: strčit maso do mrazáku. Pokud chobotnici zmrazíte a zase rozmrazíte, změkne úplně stejně jako kdybyste s ní mlátili. A bez práce.

Pak už stačí všechno nakrájet na kousky a pustit se do díla.

Potřebujete (pro 2 lidi):
2 cibule
1 mrkev
tymián a bobkový list
3 rajčata
cca půl kila chobotnice
stroužek česneku
1 dl octa
2,5 dl vína

Nádobí: hrnec

Nakrájíte cibuli a mrkev, zalijete litrem vody, přidáte tymián a bobkový list a dvacet minut vaříte. Pak přidáte ocet a necháte ještě deset minut bez ohně louhovat. Vývar procedíte a zeleninu vyhodíte.

Vaříte kousky chobotnice deset minut v onom vývaru, který si můžete připravit i den předem. Zcedíte. Vývar můžete vyhodit, nebo ho použít jako základ do nějaké omáčky.

Mezitím oloupejte rajčata.

V hrnci na troše olivového oleje jemně osmahnete cibuli a osušené kousky chobotnice. Pak přidáte rajčata a necháte dusit asi 10 minut. Zalijete vínem a stejným množstvím vody, přidáte tymián a bobkový list (ne ty z vývaru, čerstvé!) a česnek a necháte pomalu přiklopené vařit alespoň hodinu. Pak ochutnejte, zda není třeba přisolit nebo přidat pepř.

Servírujte s rýží.

Žádné komentáře: