pátek 2. dubna 2010

Sušená rajčata v olivovém oleji

Sušená rajčata mám moc ráda. Potřebujete je jako základ na červené pesto, ale pochutnáte si na nich také v salátu, či při aperitivu na jednohubkách. V Chile jsou ale sušená rajčata v obchodech velmi drahá a navíc pocházejí z Itálie: a kdo to kdy slyšel, aby člověk v zemi, kde je tolik sluníčka jako v Chile, vozil rajčata z Itálie? Již tak si říkám, že planetě ubližuju dost svým cestováním, tak co by za mnou ještě měla cestovat rajčata, že ano? Takže jsem se pustila do experimentování se sušením a nakládáním a moje zkušenost je již dost velká na to, aby se dala zveřejnit, nebo si to alespoň myslím.

Budete potřebovat šišatá rajčata typu "roma". Mají víc dužniny než rajčata kulatá, a to je výhoda. Snad není ani třeba říkat, že je dobré zapomenout na zimní neduživá rajčata ze skleníku, že tenhle recept prostě nelze realizovat jindy než v létě a připravit si zásoby na zimu. Což je přesně to, co já teď dělám.

Rajčata se dají sušit na slunci, nebo v troubě. Ve smogu Santiaga jsem jasným zastáncem sušení v troubě a myslím, že pokud nežijete v podobně horké zemi jako já, také na sušení na slunci zapomeňte a rozpalte troubu.

To, s čím rajčata naložíte, záleží na chuti. Často lidé přidávají kapari, ale já zrovna fanoušek kapari nejsem. Mám naopak ráda, když rajčata voní bylinkami z horkých strání: tymiánem, rozmarýnem nebo oregánem. Do sklenic dám to, co zrovna mám v truhlíku čerstvé: sušené bylinky se drolí a zůstanou na rajčatech nalepené, což je nepříjemné, když pak rajčata jíte.

Potřebujete:
alespoň 2 kg šišatých rajčat
trochu cukru
olivový olej
čerstvý tymián, rozmarýn nebo oregáno
sůl

Nádobí: plech, troubu, cedník

Rajčata rozkrojte na polovinu a posypte solí. Dejte do cedníku, aby z rajčat odkapala voda vytažená z nich solí.

Na plech dejte pečicí papír, položte na něj rajčata slupkou dolů. Posypte troškou cukru a přidejte voňavé bylinky, například tymián a oregano. Dejte do trouby na 100 stupňů. Pokud máte horkovzdušnou, zaplněte ventilaci. Po 3 hodinách rajčata obraťte a sušte ještě další 3 hodiny. Záleží ale hodně na velikosti rajčat, jde o to je vysušit tak, aby byla úplně svraštělá, ale aby se ještě dala ohnout bez problémů mezi prsty. Může to trvat i dvojnásobek času.

Po této době jsou rajčata ještě měkká a můžete je naložit do oleje hned. Pokud chcete rajčata uchovat bez oleje, sušte až do úplného vysušení, tedy až do stavu, kdy jsou tvrdá a ohnout se nedají (zabere to ještě nejméně další 3 hodiny). Před použitím je pak budete muset rehydratovat.

Zalijte olivovým olejem. Takto konzervovaná je pak můžete uchovávat ve spíži. V lednici by vám olej ztuhl.

A zima může přijít...

Žádné komentáře: