středa 11. listopadu 2009

Fidoa

Fideos jsou španělsky nudle, takže je vám asi už jasné, o co se bude jednat. O španělskou "nudlovici". V originální verzi nudlovice figurují langusty a sépie, které se mi v Chile nedaří sehnat: langusty tu nemají vůbec, na to je tu oceán moc studený, a sépie jen občas, a to na Centrálním trhu, nikoli u mého pana rybáře. Nudlovici jsem si tak trochu upravila tedy k obrazu svému a dávám do ní krabí klepeta a krevety (místo langust) a mušle a slávky, či almejas (šp.), palourdes (fr.). Prý se to česky neřekne slávka, ale jak se to tedy proboha řekne? Zkrátka, najdete-li nějakou mušli v lastuře, šup tam s ní.

Základem fidoi (pevně doufám, že slovo fidoa se skloňuje stejně jako slovo Nicaragua a měkké i je tedy na místě) je rybí vývar. Proto vám hned vedle receptu na fidou dodávám i tento recept, na který potřebujete hodně zbytků z ryb. Pan rybář mi dal zadarmo dvě kila rybích hlav a já, protože jsem vývar dělala poprvé, dříve jsem ho z lenosti dělala z prášku, jsem se zeptala, zda to tam mám hodit celé, i s očima. Pan rybář se smál svými bezzubými ústy a pravil, že samozřejmě, že oči tomu dávají chuť. Chuť, co? Ale vývar byl vynikající.

Potřebujete:
rybí vývar
alespoň 16 krevet, nejlépe syrových
10 krabích klepet
1 kg mušlí a 1kg slávek/almejas/palourdes
špetku šafránu
sladkou papriku
dva stroužky česneku
jedno velké zralé rajče
400g nudlí: zde se najdou peruánské fideos, které jsou ideální. V Čechách bych neváhala zkusit čínské nudle
olivový olej, pepř, sůl

Nádobí: hrnec a pánev jako na paellu, neb nudlovice je tak trochu nudlová verze paelly

Na pánvi na trošce tuku nechte opéct trochu krevety. Pak je vyndejte.

V hrnci nechte otevřít v troše vody mušle a slávky, co vlastně asi nejsou slávky

Přidejte trochu oleje a dejte do něj rajčata a česnek. Míchejte, aby se česnek nespálil. Když jsou rajčata hotová, přidejte trochu papriky a míchejte, protože přepálená paprika hořkne.

Zalijte vývarem, přidejte šafrán a nudle. Nechte vařit chviličku na prudkém ohni, pak přidejte krevety a rybí klepeta a nechte vařit na mírnějším ohni ještě asi 8-12 minut, tj. dokud se vývar nevsákne do nudlí a ty se trochu nepřichytí dole na pánev.

Vypněte sporák, přidejte mušle a nechte pod utěrkou pár minut odpočinout.

Dobrou chuť!

Žádné komentáře: