sobota 26. září 2009

Rybí polévka z tresky

V poslední době jsem moc nepsala, protože jsem v kuchyni řádila s fenyklem a říkala jsem si, že nemá cenu recepty na blog dávat, protože jsem v Čechách nikdy fenykl jako zeleninu neviděla. Jenže mi moc chutnalo a říkala jsem si, že je škoda vás o recepty ochudit. Takže jsem zabrousila na internet a tady jsem ověřila, že fenykl v Čechách k dostání snad přeci jen je, jen asi ne v rokycanské Bille, pro kterou jsou příliš exotické i černé olivy. Takže, pokud někde v obchodě spatříte něco mezi celerovou natí, koprem a cibulí, kupte to, přihoďte nějakou mořskou rybu s bílým masem a uhánějte domů.

S fenyklem jsem řádila proto, že pro mě byl další výzvou v soutěži, "kterak konzumovat nechutnou zeleninu, aby se stala chutnou". Syrový fenykl, který Francouzi konzumují s gustem, je pro mě nepolknutelný a zvedá se mi z něj žaludek snad ještě víc než z lilku a růžičkové kapusty. V provensálských receptech je ale nezbytný a vynikající. Jen ho nakrájejte hodně na jemno. Ve Francii, kde fenykl dostanete na každém trhu po celý rok, jsem experiment nestihla, a v Chile po fenyklu ani stopy. Až jednou jsem ho zahlédla na trhu, ale zrovna jsme jeli na hory, a tak jsem ho s sebou nechtěla tahat. Ale už jsem věděla, že existuje.

O něco později jsem se pustila do experimentů s "rybou". V Chile totiž vždy, v každé rybárně a na každém trhu najdete rybu. Pescado. Tak tady říkají rybám velikosti pstruha, která přijde na trhu asi na 1000 pesos, tj, 35 korun za kilo. Prostě je to ryba obecná, levná a tak obvyklá, že si nikdo nepamatuje její jméno. Ve skutečnosti je to merluza, francouzsky merlan a česky, dle slovníku, treska bezvousá.

Fenykl a ryba obecná jsou velcí kamarádi, takže jsem se jednou vydala na Vegu, trh, kde seženete opravdu úplně všechno, a po hodinovém hledání a nakupování, až na samém severním cípu trhu, kde jsou přistěhovalci z Peru, jsem mezi ovocem a zeleninou, kterou jsem v životě neviděla, fenykl skutečně našla. Koupila jsem dva a spěchala jsem domů. Z toho dlouhého nakupování mi nezbyl moc čas, takže tenhle recept je velmi jednoduchý a ideální pro dny, kdy nemáte čas. A navíc je to velmi dietní recept. I když vám ho doporučuju jíst s opečeným chlebem namazaným "rezavou pomazánkou"la rouille, velkou jihofrancouzskou klasikou.

Potřebujete:
4 filety z tresky (tj. cca 500g filetů) nebo jakékoli jiné bílé ryby
4 až 5 brambor
dobré zralé rajče
2 stroužky česneku
cibuli
kousek pomerančové kůry z pomeranče, který nebyl chemicky ošetřen (v Chile takový pomeranč můžete nechat hledat tak akorát Marušku u dvanácti měsíčků, takže já kůru vynechávám)
jeden fenykl
tymián, rozmarýn a bobkový list

Nádobí: hrnec

Nakrájejte na jemno všechnu zeleninu. Do hrnce dejte cibuli, na to položte nakrájené rajče, brambory, na ně nakrájenou rybu, pořádně to osolte a opepřete, přidejte rozetřený česnek, na jemno nakrájený fenykl, rozmarýn, tymián, bobkový list a pomerančovou kůru. Zakápněte trochou olivového oleje a nechte odpočinout alespoň půl hodiny. Já osobně tenhle recept pokládám za ideální, když přijdete pozdě večer domů a nemáte čas vařit: všechno to připravím ráno nebo když mám čas a nechám odpočívat v lednici.

25 minut před tím, než chcete jíst, zalijte vodou a vařte 25 minut. A je to!

Žádné komentáře: