čtvrtek 11. prosince 2008

Normandský koláč

Normandie je známá mnoha věcmi. Nevím, co se vybaví vám, ale mně hned naskočí: déšť, calvados, jablka, camembert, krávy, smetana. Až na déšť, krávu a camabert budete všechno z toho potřebovat na normandský koláč. Navíc už potřebujete jen těsto, vejce a cukr. Normandský koláč je tedy vlastně tak trochu sladký quiche.

Poprvé jsem ho zkusila dneska u příležitosti zítřejší Hvězdopravcovy obhajoby v Ženevě. Po obhajobě totiž musí samozřejmě následovat pohoštění. Což je mimochodem důvod, proč jsou moje příspěvky stále řidší. Ne, že bych nevařila: naopak, vařím v množstvích, že děkuju prozřetelnosti, která zařídila, že obhajoba je v zimě, a kromě lednice tak disponuju úložným chladným prostorem na balkóně. A vzhledem k množství vařím jenom věci, které bezpečně umím. Normandský koláč je výjimkou, která potvrzuje pravidlo. Recept je jednoduchý, ale nikdy jsem ho nedělala, protože jsem si jistá, že Hvězdopravci s jeho odporem k vejcím jistě nebude chutnat. Na obhajobě se ale mezi desítkou dalších dobrot takový koláč lehce ztratí a já a mně podobní si budeme moct pochutnat. A musím říct, že hned na poprvé vyšel koláč výborně.

Potřebujete:
1 listové nebo máslové těsto
4 jablka
lžičku skořice
130g cukru
35g másla
2 vejce
10cl smetany
lžíci calvadosu (možné nahradit jablkovicí a v největší nouzi i jakoukoli další ovocnou pálenkou)

Nádobí: pánev, kulatá forma 26cm v průměru, 3cm vysoká

Oloupete jablka a vyndáte části, které se nejí. Opatrně je rozkrájíte na silnější plátky.

V pánvi rozpustíte máslo, přidáte 100g cukru a skořici. Zamícháte a přidáte jablka. Opatrně necháte chvíli dělat na pánvi tak, abyste křehké plátky jablek nerozbili.

Dáte těsto do formy a na něj pokola skládáte opatrně plátky jablek. Polijete šťávou z pánve a dáte péct do předehřáté trouby 20 minut na 220 stupňů.

Smícháte vejce se smetanou a s cukrem. Přidáte calvados. Tuto směs nalijete na koláč a necháte péct ještě 10-15 minut.

A hotovo! Dobrou chuť!

4 komentáře:

Unknown řekl(a)...

Normandsky kolac se stal u nas velmi oblibenym a pecu ho kazdy tyden :-)

Tereza řekl(a)...

To jsem rada!

Anonymní řekl(a)...

Díky za recept, určitě ho zkusím. Moc jsem jich na netu nenašla. Jsme s manželem zrovna v Paříži a kupujeme ho tady mražený v obchodě a nemá chybu, i návštěvám chutnal, takže ho po návratu určitě upeču! :)Lenka

Tereza řekl(a)...

Doufam, ze se kolac povedl a ze recept neni moc odlisny od toho praveho, koupeneho v Parizi!